Wzory przemysłowe
Design ma znaczenie…
I. Definicja wzoru przemysłowego
Wzorem przemysłowym jest nowa i posiadająca indywidualny charakter postać wytworu lub jego części, nadana mu w szczególności przez cechy linii, konturów, kształtów, kolorystykę, fakturę lub materiał wytworu oraz przez jego ornamentację. Wzór stanowi zatem wygląd wytworu, który wynika z jego cech dostrzegalnych (za pomocą wzroku) lub dodatkowo wyczuwalnych (dotykiem) zewnętrznie.
Wytworem może być:
- każdy przedmiot wyprodukowany w sposób przemysłowy lub rzemieślniczy, obejmujący w szczególności opakowanie, symbole graficzne oraz kroje pisma typograficznego
- przedmiot składający się z wielu wymienialnych części składowych umożliwiających jego rozłożenie i ponowne złożenie (wytwór złożony) – wytwór przeznaczony do wielokrotnego używania
- wymienialna część składowa wytworu złożonego (w powyższym rozumieniu), jeżeli po jej włączeniu do takiego wytworu pozostaje widoczna w trakcie jego zwykłego używania, przez które rozumie się każde używanie, z wyłączeniem konserwacji, obsługi lub naprawy
Istotą wzoru przemysłowego jest postać wytworu lub jego części, na którą składa się wygląd nadany przez określone cechy czy elementy postrzegane zmysłem wzroku lub dotyku i wywołujący określone ogólne wrażenie w trakcie percepcji wytworu w postaci, w jakiej występuje on na rynku podczas prezentacji i przed nabyciem, a także podczas zwykłego używania. Elementy wytworu, które podczas percepcji nie są widoczne lub nie mogą być uwidocznione bez istotnej zmiany jego postaci, co wynika z właściwości wytworu (np. części ukryte wewnątrz przedmiotu), nie mają znaczenia dla oceny nowości i indywidualnego charakteru wzoru przemysłowego, a tym samym nie są objęte ochroną.
W przypadku wzoru dotyczącego zbiorów rzeczy możemy mieć do czynienia z tzw. odmianami wzoru przemysłowego, przez które rozumie się odrębne postacie wytworu mające wspólne cechy istotne. Wytwory takie powinna łączyć wspólna myśl projektowa odnosząca się do wiodących właściwości składających się na ich postać (np. określona decydująca o wyglądzie cecha kształtu czy przewodni motyw dekoracyjny znajdujący się na każdym z przedmiotów). Postacie wytworu tworzące odmiany wzoru przemysłowego mogą różnić się między sobą tylko cechami nieistotnymi.
Wzór przemysłowy jest nowy, jeżeli przed datą, według której oznacza się pierwszeństwo do uzyskania prawa z rejestracji, identyczny wzór nie został udostępniony publicznie przez stosowanie, wystawienie lub ujawnienie w inny sposób. Przesłankę nowości ocenia się w skali światowej. Wzór uważa się za identyczny z udostępnionym publicznie także wówczas, gdy różni się od niego jedynie nieistotnymi szczegółami.
Wzór przemysłowy odznacza się indywidualnym charakterem, jeżeli ogólne wrażenie, jakie wywołuje na zorientowanym użytkowniku, jest różne w stosunku do ogólnego wrażenia wywołanego na takiej osobie przez wzór publicznie udostępniony przed datą, według której oznacza się pierwszeństwo do uzyskania prawa z rejestracji.
II. Prawo z rejestracji wzoru przemysłowego
Przez uzyskanie prawa z rejestracji nabywa się prawo wyłącznego korzystania ze wzoru przemysłowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.
Czas trwania prawa z rejestracji wynosi 25 lat od daty dokonania zgłoszenia wzoru przemysłowego w Urzędzie Patentowym RP
Uprawniony z prawa z rejestracji może wskazać, w szczególności przez stosowne oznaczenie na towarach, że jego wzór przemysłowy korzysta z ochrony.